Algemene voorwaarden
Artikel 1 – Definities
- Algemene Voorwaarden (hierna te noemen ‘voorwaarden’): op alle verkopen via saffsmode.nl zijn de volgende voorwaarden van toepassing. U stemt hiermee in bij het plaatsen van de bestelling.
- Saffs Mode, gevestigd te Amersfoort, wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als verkoper.
- De wederpartij van de verkoper wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als koper.
- Onder ‘de consument’ wordt verstaan een natuurlijk persoon die een overeenkomst op afstand of locatie aangaat met Saff’s Mode.
- De partijen in deze overeenkomst zijn verkoper en koper/consument samen.
- Met de overeenkomst wordt bedoeld de koopovereenkomst in de zin van artikel 7:1 Burgerlijk Wetboek tussen de in lid 3 genoemde partijen.
Artikel 2 – Toepasselijkheid algemene voorwaarden
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten, aanbiedingen, offertes en levering van goederen goederen door of namens de verkoper.
- Op basis van artikel 6:232 Burgerlijk Wetboek is voldoende dat de wederpartij weet of behoort te weten dat algemene voorwaarden deel uitmaken van de overeenkomst. Bij het sluiten van een overeenkomst met Saff’s Mode wordt de koper derhalve geacht deze algemene voorwaarden te hebben aanvaard.
- Afwijken van deze algemene voorwaarden kan slechts voor zover dat schriftelijk door partijen is overeengekomen.
Artikel 3 – Betaling
- De volledige koopsom wordt altijd meteen bij het plaatsen van de bestelling via de webshop of in de winkel voldaan. Bij wijze van uitzondering kunnen goederen worden gereserveerd. Hiervoor zal in beginsel altijd een aanbetaling voor worden verwacht. In dat geval krijgt de koper een bewijs van de vooruitbetaling en de reservering.
- Betaalt de koper niet op tijd, dan is hij in gebreke. Blijft koper in gebreke, dan is de verkoper gerechtigd de verplichtingen op te schorten totdat de koper aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
- Indien de koper verkeert in een staat van gebreke, zal de koper overgaan tot invordering. De incassokosten worden bepaald aan de hand van het Besluit voor vergoeding voor buitengerechtelijke kosten en komen altijd voor rekening van de koper.
- De vordering van de verkoper op de koper worden opeisbaar op het moment van liquidatie, beslag, surseance van betaling of faillissement van de koper met onmiddellijke ingang.
- Weigert koper zijn medewerking aan de uitvoering van de opdracht door verkoper, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan de verkoper te betalen.
Artikel 4 – Aanbiedingen, offertes en prijs
- Aanbiedingen zijn vrijblijvend, dit is alleen anders indien hierbij een termijn van aanvaarding is genoemd. Wordt het aanbod niet binnen die gestelde termijn aanvaard, van vervalt het verbod.
- Levertijden in offertes zijn indicatief en geven koper bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor nabestellingen. Partijen moeten dit eveneens schriftelijk overeenkomen.
- De op aanbiedingen, offertes en facturen genoemde prijs bestaat uit de koopprijs inclusief de verschuldigde btw en eventuele andere overheidsheffingen.
Artikel 5 – Wijziging van de overeenkomst
- Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering van de opdracht noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
- Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Verkoper stelt koper hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
- Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, licht verkoper koper hierover vooraf schriftelijk.
- Indien partijen een vaste prijs zijn overeengekomen, geeft verkoper daarbij aan in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van deze prijs tot gevolg.
- In afwijking van het bepaalde in het derde lid van dit artikel kan verkoper geen meerkosten in rekening brengen indien de wijziging of aanvulling het gevolg is van omstandigheden die aan hem kunnen worden toegerekend.
Artikel 6 Risico-overgang
- Zodra het gekochte door de koper in ontvangst is genomen, gaat het risico voor het artikel over van verkoper naar koper.
Artikel 7 - Onderzoek en reclames
- Koper is gehouden het geleverde op het moment van (af)levering, maar in ieder geval binnen zo kort mogelijke termijn te (doen) onderzoeken. Daarbij behoort koper te onderzoeken of kwaliteit en kwantiteit van het geleverde overeenstemmen met hetgeen partijen zijn overeengekomen, althans de kwaliteit en kwantiteit voldoen aan de eisen die daaraan in het normale (handels)verkeer gelden.
- Reclames met betrekking tot beschadigingen, tekorten of verlies van geleverde goederen moeten binnen werkdagen na de dag van aflevering van de goederen door koper schriftelijk bij verkoper worden ingediend.
- Bij gegrondverklaring van de klacht binnen de gestelde termijn heeft verkoper het recht om óf te herstellen, óf opnieuw te leveren, óf om van levering af te zien en koper een creditnota te sturen voor dat deel van de koopprijs.
- Geringe en/of in de branche gebruikelijke afwijkingen en verschil in kwaliteit, kleur, aantal, maat of afwerking kunnen niet aan de verkoper worden tegengeworpen.
- Klachten met betrekking tot een bepaald product hebben geen invloed op andere producten dan wel onderdelen behorende bij diezelfde overeenkomst.
- Na het verwerken van de goederen bij koper worden geen reclames meer geaccepteerd.
Artikel 8 – Monsters en modellen
- Is aan koper een monster of model getoond of verstrekt, dan wordt het vermoed slechts als aanduiding te zijn verstrekt zonder dat de te leveren zaak daaraan behoeft te beantwoorden. Dit is anders als partijen uitdrukkelijk zijn overeengekomen dat de te leveren zaak wel daarmee zal overeenstemmen.
- Bij overeenkomsten ter zake van een onroerende zaak wordt vermelding van de oppervlakte of andere afmeting en aanduidingen eveneens vermoed slechts als aanduiding bedoeld te zijn, zonder dat de te leveren zaak daaraan behoeft te beantwoorden.
Artikel 9 – Levering
- Levering geschiedt ‘af winkel magazijn’. Dit houdt in dat de kosten voor verzending voor de koper zijn, tenzij schriftelijk én uitdrukkelijk anders is overeengekomen door partijen.
- Koper is verplicht de zaken af te nemen op het moment dat de verkoper deze bij hem aflevert of doet afleveren, dan wel op het moment waarop deze zaken hem volgens de overeenkomst ter beschikking worden gesteld.
- Indien de koper afname weigert of nalatig is in het verstrekken van informatie of instructies die noodzakelijk zijn voor de levering, is verkoper gerechtigd de zaak voor rekening voor en risico van de koper op te slaan.
- Indien de zaken worden bezorgd, is verkoper gerechtigd eventuele bezorgkosten in rekening te brengen.
- Indien verkoper gegevens van koper nodig heeft voor de uitvoering van de overeenkomst, vangt de levertijd aan nadat koper deze gegevens aan verkoper ter beschikking heeft gesteld.
- Verkoper is gerechtigd de zaken in gedeelten te leveren, tenzij partijen dit anders schriftelijk zijn overeengekomen of aan deellevering geen zelfstandige waarde toekomt. Verkoper is bij levering in delen gerechtigd deze delen afzonderlijk te factureren.
- Alle artikelen zoals aangeboden in de webshop zijn uit voorraad leverbaar. Indien een artikel onverhoopt niet leverbaar is, stelt Saff’s Mode de consument zo spoedig mogelijk op de hoogte. Het bedrag van de niet-voorradig(e) artikel(en) wordt zo spoedig mogelijk teruggestort op de rekening. Saff’s Mode kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld in geval van niet-levering van een besteld artikel wegens stockbreuk of ontbrekende voorraad.
- Saff’s Mode streeft ernaar alle bestellingen binnen Nederland en naar België uiterlijk binnen 1 tot 3 werkdagen te verzenden. Voor overige Europese landen is deze termijn 3 tot 6 werkdagen. De levertijd kan afwijken tijdens feestdagen en lancering van nieuwe collecties of op basis van andere bijzondere omstandigheden. De in dit lid opgegeven termijn voor levering is indicatief. Dit is nooit een fatale termijn. Overschrijding van de termijn levert de koper derhalve niet het recht op schadevergoeding, ontbinding van de overeenkomst of het niet-nakomen van enige verplichten welke voor hem uit deze of enige andere daarmee samenhangende overeenkomst mocht voortvloeien op. Saff’s Mode is nooit verantwoordelijk voor gevolgsschade.
Artikel 10 – Ruilen/Retourneren van artikelen
- Indien de koper zonder opgave van reden niet wenst het product af te nemen, heeft de consument het recht om het product binnen 14 dagen na ontvangst van de bestelling terug te sturen en/of te ruilen voor een ander product. Ruilingen en retouren die niet binnen de gestelde termijn zijn ontvangen worden niet geaccepteerd.
- Het herroepingsrecht zoals genoemd in lid 1 geldt niet in de volgende gevallen: producten die aan huis worden afgenomen onder 50 euro, producten die op maat worden gemaakt, producten die duidelijk persoonlijk zijn (hieronder verstaan foto’s, sieraden met speciale gravering etc.), producten die bij levering vermengd raken met iets anders, producten waarvan de prijs schommelt. De koper wordt schriftelijk op de hoogte gesteld door Saff’s Mode van het vervallen van de bedenktermijn op deze gronden alvorens het aangaan van een overeenkomst.
- Tijdens de in lid 1 genoemde termijn gaat de koper zorgvuldig om met het product en de verpakking. De koper zal het product slechts uit de verpakking halen voor zover het noodzakelijk is om te kunnen beoordelen of de koper het product wenst te houden. Indien de consument van het recht tot retourneren gebruik maakt, zal deze het product met alle geleverde toebehoren, onbeschadigd en in de originele staat en verpakking aan Saff’s Mode retourneren, conform de door Saff’s Mode verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
- De veronderstelde zorgvuldigheid zoals genoemd in lid 2 van het vorige artikel strekt ertoe dat indien de koper tracht gebruik te maken van zijn herroepingsrecht, koper kledingstukken retourneert vrij van kookgeur, transpiratiegeur en andere geuren/vlekken waardoor de verkoop van het kledingstuk redelijkerwijs niet meer mogelijk is of wordt bemoeilijkt.
- Saff’s Mode behoudt zich het recht voor uitsluitend ruilingen of retourneringen te accepteren waarvoor de in lid 2 en 3 van dit artikel genoemde instructies zijn gevolgd. Bij vaststelling van niet-inachtneming van de instructies zoals genoemd in lid 2 en lid 3 behoudt Saff’s Mode zich het recht voor om een ruiling/retourzending te weigeren.
- Indien de koper verzendkosten heeft betaald ter verkrijging van een artikel, heeft koper bij retournering van het artikel recht op teruggave van de verzendkosten. De kosten voor de retournering komen voor rekening van koper voor zover niet anders overeengekomen tussen partijen.
- De retourzending zal na ontvangst van de goederen per e-mail worden bevestigd. Het aankoopbedrag van de retourzending, minus de retourkosten, stort Saff’sMode binnen 10 werkdagen terug op de rekening waarvan het bedrag afkomstig is. Bij afwijking van dit artikel stelt Saff’s Mode de koper schriftelijk hiervan op de hoogte.
Artikel 11 – Overmacht
- Kan verkoper niet, niet tijdig of niet behoorlijk aan zijn verplichtingen uit de overeenkomst voldoen door overmacht, dan is hij niet aansprakelijk voor door de koper geleden schade.
- Onder overmacht verstaan partijen in ieder geval iedere omstandigheid waarmee verkoper ten tijde van het aangaan van de overeenkomst geen rekening kon houden en ten gevolge waarvan de normale uitvoering van de overeenkomst redelijkerwijs niet door koper kan worden verlang zoals bijvoorbeeld ziekte, oorlog, oorlogsgevaar, oproep, sabotage, terrorisme, energiestoring, overstroming, aardbeving, transportmoeillijkheden, gewijzigde overheidsmaatregelen en andere storingen in het bedrijf van verkoper.
- Voorts verstaan partijen onder overmacht de omstandigheid dat toeleveringsbedrijven waarvan verkoper afhankelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst, niet aan contractuele verplichtingen jegens verkoper voldoen, tenzij zulks aan de verkoper te wijten is.
- Indien zich een situatie als hiervoor bedoeld voordoet als gevolg waarvan verkoper niet aan zijn verplichtingen jegens koper kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort zolang verkoper niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Indien de in de vorige zin bedoelde situatie 30 kalenderdagen heeft geduurd, hebben partijen het recht de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
- In geval de overmacht langer dan drie maanden voortduurt, heeft koper het recht om de overeenkomst met onmiddelijke ingang te ontbinden. Ontbinding kan alleen via een aangetekende brief.
Artikel 12 – Overdracht van rechten
- Rechten van een partij uit deze overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder voorafgaande schriftelijke instemming van de andere partij. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.
Artikel 13 – Eigendomsvoorbehoud en retentierecht
- De bij verkoper aanwezige zaken en geleverde zaken en onderdelen blijven eigendom van verkoper totdat koper de gehele afgesproken prijs heeft betaald. Tot die tijd kan verkoper zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
- Indien de overeengekomen voortuit te betalen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft verkoper het recht om de werkzaamheden op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan. Er is dan sprake van schuldeisersverzuim. Een verlate levering kan in dat geval niet aan verkoper worden tegengeworpen.
- Indien zaken nog niet zijn geleverd, maar de overeengekomen voortuitbetaling of prijs niet conform afspraak is voldaan, heeft verkoper het recht van retentie. De zaak wordt dan niet geleverd totdat koper volledig en conform afspraak heeft betaald.
- In geval van liquidatie, insolventie of surseance van betaling van koper zijn de verplichtingen van koper onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 14 – Aansprakelijkheid
- Iedere aansprakelijkheid voor schade, voortvloeiende uit of verband houdende met de uitvoering van een overeenkomst, is steeds beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de gesloten aansprakelijkheidsverzekering(en) wordt uitbetaald. Dit bedrag wordt vermeerderd met het bedrag van het eigen risico volgens de desbetreffende polis.
- Niet uitgesloten is de aansprakelijkheid van verkoper voor schade die het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van verkoper of zijn leidinggevende ondergeschikten.
Artikel 15 – Klachtplicht
- Koper is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct bij ontdekking te melden aan verkoper. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat verkoper in staat is hierop adequaat te reageren.
- Is een klacht gegrond, dan is verkoper gehouden het artikel te herstellen en eventueel te vervangen.
Artikel 16 – Garanties
- Indien in de overeenkomst garanties zijn overeengekomen, geldt het hiernavolgende. Verkoper garandeert dat het verkochte aan de overeenkomst beantwoordt, dat het zonder gebreken zal functioneren en dat het geschikt is voor het gebruik dat koper voornemens is ervan te maken. Deze garantie geldt voor een periode van twee kalenderjaren na feitelijke ingebruikneming door koper.
- De bedoelde garantie strekt ertoe om tussen verkoper en koper een zodanige risicoverdeling tot stand te brengen dat de gevolgen van een inbreuk op een garantie steeds volledig voor rekening en risico van verkoper komen en dat verkoper zich ter zake een inbreuk op een garantie nooit kan beroepen op artikel 6:75 BW. Het bepaalde in de vorige zin geldt ook als de inbreuk bij koper bekend had kunnen zijn door het verrichten van onderzoek.
- De genoemde garantie geldt niet wanneer het gebrek is ontstaan als gevolg van onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik of wanneer – zonder toestemming – koper of derden wijzigingen hebben aangebracht dan wel geprobeerd hebben aan te brengen of het gekochte hebben gebruikt voor doeleinden waarvoor het niet bestemd is.
- Indien de door verkoper verstrekte garantie betrekking heeft op een door een derde geproduceerde zaak is de garantie beperkt tot de garantie die door die producent wordt verstrekt.
Artikel 17 – Intellectueel eigendom
- Saff’s Mode behoudt alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder auteursrecht, merkenrecht, tekeningen- en modellenrecht, etc.) op alle producten, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, etc., tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- De klant mag genoemde intellectuele eigendomsrechten niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Saff’s Mode (laten) kopiëren, aan derden tonen en/of ter beschikking stellen of op andere wijze gebruiken.
Artikel 18 – Toepasselijk recht
- Op deze overeenkomst tussen verkoper en koper is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
- De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag is uitgesloten.
- Wanneer in een gerechtelijke procedure één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden als onredelijke bezwaren worden aangemerkt, dan blijven de overige bepalingen onverminderd van kracht.
Artikel 19 – Wijziging algemene voorwaarden
- Saff’s Mode is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen
- Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
- Grote inhoudelijke wijzigingen zal Saff’s Mode zoveel mogelijk vooraf met de wederpartij bespreken.
- Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing vanaf 1 oktober 2022.
Alle rechten zijn voorbehouden. Niets uit deze algemene voorwaarden mag worden verveelvoudigd, gekopieerd, opgeslagen en/of worden verspreid zonder schriftelijke toestemming van Saff’s Mode.